8bit

2 minute read Published:

Sam's Journey

In einschlägigen Blogs und Webseiten wird momentan Sam’s Journey gefeiert. Ein Computerspiel für den [tatatataaatusch] C64 aus dem Jahre 2018. Der Rechner verstaubt bei den meisten Aficinados wohl seit Jahrzehnten auf dem Dachboden oder Keller und auf das Warten bzw. Rattern der 5.25er Floppy kann man mittlerweile im heimischen Wohnzimmer gerne verzichten. Was die Programmierer dieses Spiels jedoch aus der alten Rechnertechnik rausholen ist einfach nur der Hammer. Und erst der Sound des SDI Chips….seufz! Guckt Euch - wenn ihr das Ding nicht kauft und im Emulator zockt guckt Euch unbedingt das Video an!

Nachtrag: In zufällig bin ich in irgendeinem Forum über folgende phantastische Liste gestoßen, die sich deutlich von den üblichen Verdächtigen wie Giana Sisters, Pirates! etc. unterscheidet. Einige der Games kannte ich selber nach all den Jahren noch nicht:

  • Ballblazer: Lucasfilm Games second release, a One-on-One futuristic Sports Game. The accompanying music is algorithmically generated ‘On the Fly’, always changing, never repeating.
  • Beach-Head: Bruce Carver’s multi levelled War Actioner. While researching this article I discovered he had died in 2005. Bruce also programmed
  • Leader Board, every Golf game since has in some way copied his innovative control/layout design, RIP.
  • Crazy Comets: Mad Planets clone programmed by Simon Nicol with music by legendary SID composer Rob Hubbard, covered by 8 Bit Weapon.
  • Link - http://www.youtube.com/watch?v=EOVf3eaqbYg
  • Dropzone: Archer MacLean’s Defender Clone/Homage.
  • Encounter: Paul Woakes First Person 3-D Shooter.
  • Ghostbusters: Atari VCS/2600 programming luminary David Crane’s first C64 Title, one of the very few excellent Film Licences on ANY System. “Who you gonna call? Ghostbusters!”
  • Impossible Mission: Platform/Puzzle Game with ‘Rotoscoped’ animated character.
  • Mercenary - Escape From Targ: Paul Woakes’s seminal ‘Open Ended’ 3-D Space Adventure Game.
  • Pitstop II: Dennis Caswell and Stephen Landrum racing game, it was the first 3-D racer to implement a split-screen two player dynamic.
  • Rescue on Fractalus: Lucasfilm Games first release, a Space Rescue/Shooter. The fractal landscape code was written by Loren Carpenter, who also programmed the ‘Genesis Effect’ CGI sequence from Star Trek II - The Wrath of Khan.
  • Spy vs Spy: Nick Scarim’s innovative split-screen ‘Trap Em Up’ based on MAD Magazine’s famous characters.
  • Uridium: Andrew Braybrook’s ‘Arcade Quality’ Shooter.

Ahhh und dabei habe ich noch ein paar Infos auf Github gefunden wie man den Competition Pro an den Pi bimmelt! Mal sehen ob ich noch einen Satz Joysticks noch im Keller finde, oder ob es neue sein müssen